NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
يَحْيَى بْنُ
خَلَفٍ
حَدَّثَنَا
أَبُو
عَاصِمٍ عَنْ
ابْنِ
جُرَيْجٍ
قَالَ
أَخْبَرَنِي
أَبُو الزُّبَيْرِ
عَنْ جَابِرٍ
قَالَ أَمَرَ
نَبِيُّ اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
بِقَتْلِ
الْكِلَابِ
حَتَّى إِنْ
كَانَتْ
الْمَرْأَةُ
تَقْدَمُ
مِنْ
الْبَادِيَةِ
يَعْنِي
بِالْكَلْبِ
فَنَقْتُلُهُ
ثُمَّ
نَهَانَا
عَنْ
قَتْلِهَا
وَقَالَ
عَلَيْكُمْ
بِالْأَسْوَدِ
Câbir'den demiştir ki:
Allah'ın Peygamberi
(bize) köpekleri öldürmeyi emret(miş)ti, biz de çölden köpekle gelen bir
kadın'ın yanındaki köpeği bile Öldürüyorduk. Sonra bizi onları öldürmekten
nehyetti ve "siz siyah (köpek)i öldürmeye bakın." Buyurdu.
İzah:
Müslim, musakat
Bu hadis-i şerifte,
Resulü Ekrem Efendimizin bir süre köpeklerin öldürülmesi için emir verdiği
ifade edilmektedir. Bu gerçeği ifade eden diğer bir hadis-i şerif de şu
mealdedir: "Rasûlullah (s.a) köpeklerin öldürülmesini emr buyurdu ve
köpekler öldürülsün diye Medine civarına haber gönderdi.[Müslim, musakat]
Konumuzla alakalı
hadis-i şerifte, Resulü Zişan Efendimizin daha sonra köpek öldürme işini
yasaklayarak sadece siyah köpeklerin öldürülmesiyle yetinilmesini emrettiği
ifade buyurulmaktadır. Çünkü bir önceki hadisin şerhinde de açıkladığımız
gibi, siyah köpekler insanlara çok zararlıdırlar.
Bu bakımdan hadis-i
şerif, alacasız siyah köpekleri öldürmenin caiz olduğuna delalet etmektedir.
Âlimler bu hadise bakarak insanlara kararlı olduklarından dolayı siyah
köpeklerin de insanları ısıran diğer köpekler gibi öldürülebileceğinde ittifak
ettiler. Nitekim diğer bir hadis-i şerifte [Buhari, sayd, Bed'u'l-halk, Müslim,
hac; Tirmizî, hac; Nesâî, menasik; Ahmed b. Hanbel, 1-257.] açıklandığı üzere
Hz. Peygamber insanlara zararlı olan diğer hayvanların öldürülmesine de izin
vermiştir.
Biz 74 nolu hadis-i
şerifin şerhinde Resulü Ekrem Efendimizin önceden tüm köpeklerin öldürülmesini emrettikten
sonra, bu emrinden vazgeçip sadece siyah köpeklerin öldürülmesiyle
yetinümesindeki sebeb ve hikmetleri ayrıntılı olarak açıkladığımızdan, burada
tekrara lüzum görmüyoruz.